Gratis levering ved ordrer fra 400 DKK!

woom inviterer til en bilfri dag

Med den bilfri dag hos woom støtter børnecykelproducenten den europæiske mobilitetsuge og kampen for miljø- og klimavenlig transport

15.9.2021

Klosterneuburg, Wien. Den østrigske børnecykelproducent woom annoncerede i dag, onsdag den 15. september 2021, virksomhedens første bilfri dag. wooms medarbejdere blev inviteret til at tage på arbejde på cykel eller med offentlig transport og starte dagen med fælles morgenmad. woom støtter således den "europæiske mobilitetsuge" og går forrest i kampen for en miljø- og klimavenlig transportpolitik. Den bilfri dag er blot en af mange aktiviteter fra børnecykelproducenten for at fremme bæredygtige produktions- og arbejdsforhold.

"At være så miljø- og klimavenlig som muligt er et erklæret virksomhedsmål for woom", forklarer Marcus Ihlenfeld, der grundlagde woom i 2013 sammen med Christian Bezdeka: "Vi forbedrer konstant vores produktionsprocesser og -procedurer. Vi tager også hensyn til vores medarbejderes mobilitet, da det har betydning for størrelsen af vores CO2-fodaftryk."

36 personer deltog i den bilfri dag – det er næsten det maksimale antal medarbejdere, der må være tilstede på virksomheden samtidig på grund af coronarestriktionerne. For tiden arbejder i alt 124 personer i vores afdeling i Klosterneuburg.

"Vores virksomhed ligger direkte op til Donau-cykelstien og er meget let at komme til på cykel," forklarer woom grundlæggeren Christian Bezdeka: "Jeg cykler for det meste på arbejde, fordi jeg på den måde kan integrere sport og motion i min hverdag. Vi opfordrer vores kollegaer til også at tage cyklen. På den bilfri dag har alle mulighed for at prøve, hvor sjovt det er, og hvor godt det føles."

Mobilitetsundersøgelse hos woom

I august i år gennemførte woom en mobilitetsundersøgelse blandt sine medarbejdere. Resultatet: omkring en tredjedel af vores woomsters cykler regelmæssigt på arbejde eller bruger offentlig transport. Den vigtigste forudsætning for oftere at lade bilen stå derhjemme er "bedre offentlige transportforbindelser", sagde 50 procent af de adspurgte.

20 år med europæisk mobilitetsuge

Den bilfri dag hos woom falder sammen med starten på den europæiske mobilitetsuge. Den internationale kampagneuge for klimavenlig mobilitet finder i år sted for 20. gang. Mere end 500 byer, kommuner, uddannelsesinstitutioner og virksomheder i Østrig deltager i 2021 under mottoet "Bevæg dig for dit helbred!". Det placerer Østrig i top 3 af landene i Europa-Kommissionens kampagne.

"Virksomheder spiller en meget central rolle i mobilitetsændringen. Med forbedrede tiltag som cykelinfrastruktur og tilskud til offentlig transport samt oplysningskampagner som den bilfri dag kan virksomheder motivere deres egne medarbejdere til at foretage denne ændring," siger Elke Kastner fra den østrigske klimaalliance.

Bæredygtighed hos woom

woom ser cykling som et godt redskab til at gøre mobilitet i byer og lokalsamfund mere klimaneutral, sundere, mere effektiv og fornøjelig. Bezdeka: "Vi håber, at små entusiastiske cyklister en dag bliver voksne entusiastiske cyklister." woom bikes er lavet af materialer og komponenter af høj kvalitet og har derfor en meget lang levetid – lavet til generationer af børn.

woom har forpligtet sig til FN's mål for bæredygtig udvikling (SDG) og laver adskillige tiltag, der overvåges og evalueres af CSR-eksperter.

Made in Europe

Siden begyndelsen af 2021 har den afsluttende fremstilling af produkterne til det europæiske marked fundet sted på en fabrik tilhørende det tyske firma SPRICK CYCLE GmbH i Świebodzin i Polen. Det er der Woom ORIGINAL bikes produceres. Omkring halvdelen af den samlede woom produktion kommer fra Świebodzin, som stort set dækker det europæiske marked. En yderligere udvidelse af produktionskapaciteten i Europa er i støbeskeen. På den måde er det nemmere at styre produktionsforholdene hos leverandørerne. Derudover forkortes transportruterne, så CO2-fodaftrykket reduceres.

Siden midten af 2021 har woom fået støtte fra klima-startupvirksomheden Glacier til at fremme miljøbeskyttelse og klimavenlighed på alle områder i virksomheden.

Derudover støtter woom organisationer som trafikorganisationen i Østrig og projekter som mobilitetsugen, der fremmer aktiv, sund, klimaneutral og sikker mobilitet.

woom carfree day

Om woom

• Grundlagt i 2013 af Christian Bezdeka og Marcus Ihlenfeld i en garage i Wien
  • woom har gentænkt børnecykler fra bunden og sat nye standarder.
  • woom bikes er superlette og ergonomiske, har vundet flere priser og er udstyret med adskillige sikkerhedsfunktioner.
  • woom er nu et globalt mærke og er repræsenteret i mere end 30 lande verden over, især i DACH-regionen og USA.
  • 2020: woom bringer en gruppe investorer om bord, Marcus Ihlenfeld og Christian Bezdeka beholder to tredjedeles flertal.
  • 2021: woom etablerer produktion for Europa i Europa, og woom bike nummer 500.000 ruller af produktionslinjen.
  • 2022: Yderligere internationalisering, udvidelse af forhandlernetværket og D2C-segmentet

Spørgsmål og kontakt:
Belinda Ableitinger, PR Manager